Praktyki studenckie na kierunku design i komunikacja społeczna oraz socjologia
Koordynatorka praktyk: dr Karolina Kupis, karolina.kupis@uni.opole.pl, CC 339.
Praktyki studenckie to integralna część procesu kształcenia, mają zatem na celu rozwinięcie wiedzy, umiejętności i kompetencji, które studenci i studentki nabywają w trakcie studiów. Pozwalają także na zdobycie doświadczenia zawodowego, poznanie oczekiwań pracodawców, zwłaszcza w zakresie poszukiwanych kompetencji zawodowych.
Zgodnie z programem studiów, studenci i studentki 2. roku studiów licencjackich na kierunku design i komunikacja społeczna oraz socjologia odbywają obowiązkowe praktyki zawodowe w 4. semestrze (semestr letni). Zaliczenie praktyk odbywa się do końca 4. semestru i kończy się zaliczeniem z oceną.
Podstawowe zasady odbywania praktyk studenckich:
- praktyki studenckie są obowiązkowe;
- czas trwania i termin realizacji praktyki: 90 godzin (3 tygodnie) w semestrze IV, przy czym 1 dzień praktyki, czyli 6 godzin razy 5 dni w tygodniu, daje łącznie 30 godzin praktyki w tygodniu; 1 godzina praktyki, tzw. godzina lekcyjna, ma wymiar 45 minut);
- do końca III semestru studenci i studentki dokonują wyboru instytucji, w której odbędą praktykę obowiązkową – w porozumieniu z Koordynatorką praktyk.
- za zaliczenie praktyki zawodowej student, studentka otrzymuje 2 pkt ECTS;
- praktyki mogą odbywać się w okresie wolnym od zajęć dydaktycznych lub w trakcie roku akademickiego – pod warunkiem, że nie kolidują z zajęciami dydaktycznymi, a student, studentka uzyskał zgodę Koordynatorki praktyk oraz Dziekan Wydziału Nauk Społecznych;
- zaliczenia praktyk zawodowych dokonuje koordynatorka praktyk zawodowych na kierunku design i komunikacja społeczna oraz socjologia – dr Magdalena Piejko-Płonka, w oparciu o złożoną przez studenta, studentkę po zakończeniu praktyki kartę przebiegu praktyk oraz opinię o przebiegu praktyki.
W semestrze III koordynatorka praktyk organizuje spotkanie informacyjne dla studentek i studentów przygotowujących się do odbycia praktyk zawodowych. W trakcie spotkania omawiane są zasady przebiegu praktyk oraz możliwości odbywania praktyk w ramach umów i porozumień podpisanych przez Katedrę Nauk Socjologicznych z firmami i instytucjami.
Szczegółowy opis przebiegu praktyki, zasady i formy odbywania praktyki znajduje się w kierunkowych instrukcjach:
- Design i komunikacja społeczna – Instrukcja organizacji praktyki obowiązkowej na kierunku design i komunikacja społeczna
- Socjologia: Instrukcja organizacji praktyki obowiązkowej na kierunku socjologia.
Studentki i studenci samodzielnie wybierają miejsce odbywania praktyk. Praktyka nie musi być realizowana w instytucji współpracującej z Wydziałem Nauk Społecznych UO. Studentka, student może wskazać inne, samodzielnie wybrane miejsce odbywania praktyki. Przykładowe miejsca odbywania praktyk znajdują się w zakładkach rozwijanych poniżej.
Miejsca praktyk dla kierunku design i komunikacja społeczna
- Instytuty naukowo-badawcze;
- Firmy badań opinii i rynku (badania społeczne, rynkowe, konsumenckie, badania wizerunku, komunikacji marketingowej i inne);
- Instytucje administracji samorządowej i rządowej (urzędy miasta, gminy, wojewódzkie, marszałkowskie i inne)
- Organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia);
- Instytucje pomocy społecznej, w tym instytucje działające na rzecz osób z niepełnosprawnościami;
- Centra integracji, aktywizacji społecznej, centra wiedzy o dostępności;
- Urzędy pracy, centra planowania i rozwoju kariery, centra aktywizacji zawodowej;
- Instytucje kultury (galerie sztuki, teatry, muzea, filharmonie, domy kultury, organizacje, szkoły i zespoły artystyczne, biblioteki i inne centra kultury i sztuki);
- Media, domy mediowe (prasa, radio, telewizja, film, internet i inne);
- Firmy zajmujące się monitorowaniem mediów;
- Firmy i agencje reklamowe, marketingowe
- Firmy i agencje projektowe (architektura, urbanistyka, projektowanie przestrzeni, dóbr, usług, projektowanie komunikacji)
- Działy R+D, działy zasobów ludzkich oraz działy badań i analiz, dowolnych firm i przedsiębiorstw;
- Działy reklamy, public relations, działy marketingu dowolnych firm i przedsiębiorstw.
Miejsca praktyk dla kierunku socjologia
- Instytuty naukowo-badawcze (socjologii i pokrewnych dyscyplin);
- Firmy badań społecznych, marketingowych, opinii i rynku (badania społeczne, rynkowe, konsumenckie, badania wizerunku, komunikacji marketingowej i inne);
- Instytucje administracji samorządowej i rządowej;
- Organizacje pozarządowe;
- Instytucje pomocy społecznej, pomocy rodzinie, osobom z niepełnosprawnościami, grupom zagrożonym wykluczeniem, dyskryminacją
- Urzędy pracy, centra aktywizacji zawodowej, biura karier;
- Centra transferu wiedzy i technologii;
- Placówki oświatowe, opiekuńczo-wychowawcze;
- Ośrodki penitencjarne;
- Media, domy mediowe (prasa, radio, telewizja, internet i inne);
- Instytucje kultury (galerie sztuki, teatry, muzea, filharmonie, domy kultury, organizacje, szkoły i zespoły artystyczne, biblioteki i inne centra kultury i sztuki);
- Firmy i agencje reklamowe, marketingowe;
- Działy zasobów ludzkich oraz działy badań i analiz, działy promocji dowolnych firm i instytucji.
Najważniejsze dokumenty dla studentów i studentek odbywających praktyki studenckie:
- Regulamin Organizacji Praktyk w Uniwersytecie Opolskim
- Oświadczenie studentki, studenta o zapoznaniu się z treścią Regulaminu Praktyk w Uniwersytecie Opolskim
- Procedura odbywania i dokumentowania praktyk studenckich SDJK-O-U11
- Instrukcja organizacji praktyki obowiązkowej na kierunku design i komunikacja społeczna – studia licencjackie
- Instrukcja organizacji praktyki obowiązkowej na kierunku socjologia – studia licencjackie
Jednostką uczelnianą odpowiedzialną za prawidłową realizację praktyki studenckiej jest Biuro Dydaktyki i Spraw Studenckich UO – Obszar Edukacji Ustawicznej i Praktyk Zawodowych. Zachęcamy do zapoznania się z informacjami zamieszczanymi na stronie Biura, w tym z ofertami praktyk i staży zawodowych.
Praktyki studenckie można zrealizować także w ramach programu Erasmus Plus, zapraszamy do kontaktu w koordynatorką Erasmus Plus w Katedrze Nauk Socjologicznych dr Anną Kopczak-Wirgą.
Polecamy także kontakt z Akademickim Centrum Karier Uniwersytetu Opolskiego, które pomaga studentom i studentkom w wejściu na rynek pracy, rozwoju kompetencji i oczywiście w realizowaniu praktyk dodatkowych. Warto pamiętać, że nasi studenci i nasze studentki mogą zdobywać doświadczenie zawodowe odbywając praktyki fakultatywne (nieobowiązkowe), do czego zachęcamy.


